Penerapan Lesson Studi Melalui Pelatihan Pola In-On-In dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pada Madrasah Ibtidaiyah

  • Durahman Durahman IAI Bunga Bangsa Cirebon

Abstract

Improving the quality of education can be started by improving the quality of teachers in teaching and professional behavior. Teacher upgrading and training is one form of the effort. The teacher coaching model to achieve the quality of learning in school is Lesson Study. Lesson Study is a "model of professional educator development through collaborative and sustainable learning learning based on the principles of collegality and mutual learning to build learning communities". The in-on-in training of lesson study implementation for madrasah ibtidaiyah teachers in the ministry of religion is an effort to improve the professionalism of madrasah teachers in managing learning. The training participants consisted of 30 madrasah ibtidaiyah teachers formed in 6 (six) groups according to grade level to carry out lesson study activities, among others: planning (plan), implement (do), and reflect (see). The final conclusion of the training participants increased their understanding of lesson study as an effort to improve the quality of learning.


Abstrak


Peningkatan mutu pendidikan dapat dimulai dengan meningkatkan mutu guru dalam mengajar dan berprilaku professional. Penataran dan pelatihan guru salah satu bentuk dari upaya tersebut. Model pembinaan guru untuk mencapai kualitas pembelajaran di sekolah adalah Lesson Study. Lesson Study adalah ”model pembinaan profesi pendidik melalui pengkajian pembelajaran secara kolaboratif dan berkelanjutan berlandaskan prinsip-prinsip kolegalitas dan mutual learning untuk membangun komunitas belajar”. Pelatihan in-on-in implementasi lesson study bagi guru madrasah ibtidaiyah di lingkungan kementerian agama adalah upaya meningkatkan profesionalitas guru madrasah dalam mengelola pembelajaran. Peserta pelatihan terdiri dari 30 orang guru madrasah ibtidaiyah dibentuk dalam 6 (enam) kelompok sesuai tingkatan  kelas melaksanakan kegiatan lesson study antara lain : merencanakan (plan), melaksanakan (do), dan mereflekasi (see). Simpulan akhir peserta pelatihan meningkat pemahamannya terhadap lesson study sebagai upaya meningkatkan mutu pembelajaran.


 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hendayana, S., dkk. (2006). Lesson Study : suatu Strategi untuk Meningkatkan Keprofesionalan Pendidikan (Pengalaman IMSTEP-JICA). Bandung UPI Press

Li Mung, LO. (2003). Lesson Study and its Impact on Teacher Development. [online] tersedia http://www.

Roger, M. & Shoemaker F. Floyd. (1971). Communnication of Innovation. New York: The Free Press A Division of Macmillan Publising Co. Inc.

Roger, M. (1983). Diffusion of Inovation. New York : The Free Press A Division of Macmillan Publishing, co. Inc.

Satori, J. dan Syaifudin, U., (2007). Inovasi Pendidikan Dasar. Bandung. SPs UPI.

Subandijah (1992), Pengembangan dan Inovasi Kurikulum. Bandung : PT. Raja Grafindo.

Wasliman, Iim.(2007). Inovasi Pendidikan Dasar. Bandung : SPs UPI.
www.sisttem.org
Published
2021-02-28
How to Cite
DURAHMAN, Durahman. Penerapan Lesson Studi Melalui Pelatihan Pola In-On-In dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pada Madrasah Ibtidaiyah. EduBase : Journal of Basic Education, [S.l.], v. 2, n. 1, p. 53-59, feb. 2021. ISSN 2722-1520. Available at: <https://journal.bungabangsacirebon.ac.id/index.php/edubase/article/view/240>. Date accessed: 29 july 2021.