Pembelajaran Berbicara di Kelas IV Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Dalam Jaringan Pada Masa Pandemic Covid 19

  • Riska Alfiawati STKP PGRI Bandar Lampung

Abstract

This research is motivated by the low speaking skills of fourth grade students. The subjects of this study were fourth grade students of SDN 1 Durian Umbrella, totaling 31 students. This research was conducted using a classroom action research model with a John Elliot model research design consisting of 3 cycles and each cycle consisting of 3 actions. Based on the results of the study, it can be concluded that in improving speaking skills in grade IV elementary school, you can use online learning by using a zoom meeting platform.


Abstrak


Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya keterampilan berbicara siswa kelas IV. Subjek penelitin ini adalah siswa kelas IV SDN 1 Durian payung yang berjumlah 31 siswa. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan model penelitian Tindakan kelas dengan desain penelitian model John Elliot yang terdiri dari 3 siklus dan setiap siklusnya terdiri dari 3 tindakan. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dalam meningkatkan kemampuan berbicara di kelas IV Sekolah dasar dapat dengan menggunakan pembelajaran dalam jaringan dengan menggunakan platform zoom meeting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, R. (2018). Effects of Online Education on Encoding and Decoding Process of Students and Teachers. International Association for Development of the Information Society.
Aulia, M. M., Setiyoko, D. T., & Sunarsih, D. (2021). Penanaman Nilai Multikultural dengan Metode Hybrid Learning pada Masa Pandemi Covid-19. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 1(02).
Brahma, I. A. (2020). Penggunaan zoom sebagai pembelajaran berbasis online dalam mata kuliah sosiologi dan antropologi pada mahasiswa PPKN di STKIP Kusumanegara Jakarta. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(2), 97–102.
Brolpito, A. (2018). Digital Skills and Competence, and Digital and Online Learning. European Training Foundation.
Crews, J., & Parker, J. (2017). The Cambodian experience: Exploring university students’ perspectives for online learning. Issues in Educational Research, 27(4), 697–719.
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.
Indira, D., & Sakshi, A. (2017). Online Learning. International Education & Research Journal, 3(8), 32–34.
Mustofa, M. I., Chodzirin, M., Sayekti, L., & Fauzan, R. (2019). Formulasi model perkuliahan daring sebagai upaya menekan disparitas kualitas perguruan tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151–160.
Pilkington, O. A. (2018). Active learning for an online composition classroom: Blogging as an enhancement of online curriculum. Journal of Educational Technology Systems, 47(2), 213–226.
Saputra, D. S. (2017). Interactive learning dalam pembelajaran speaking di kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala PENDAS, 3(1).
Suryawan, O. (2020). Guru Diminta Aktif Awasi Pembelajaran Daring Agar Siswa Tetap Fokus. BBALIPUSPANEWS. COM.
Tambunan, P. (2018). Pembelajaran keterampilan berbicara di sekolah dasar. Jurnal Curere, 2(1).
Published
2021-08-22
How to Cite
ALFIAWATI, Riska. Pembelajaran Berbicara di Kelas IV Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Dalam Jaringan Pada Masa Pandemic Covid 19. EduBase : Journal of Basic Education, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 121-126, aug. 2021. ISSN 2722-1520. Available at: <http://journal.bungabangsacirebon.ac.id/index.php/edubase/article/view/448>. Date accessed: 06 dec. 2021. doi: https://doi.org/10.47453/edubase.v2i2.448.