Kecenderungan Anak Bermain Gawai Hubungannya Dengan Motivasi Dan Prestasi Belajar

  • Ahmad Hanafi Institut Agama Islam Bunga Bangsa Cirebon

Abstract

Not a few children today, who call themselves millennial generation, compile in support of your goals, son? They answered that they no longer wanted to be doctors, engineers or others. AS want to be a YouTuber or a gamer. The results of this study indicate a link between the tendency of children to play Gawai with a decrease in motivation and their learning achievement, thus forming forms of game rentals such as Gawai, Gagget, Touch Screen Android Mobile, nitendo, sega and others need to get a backup in order to be searched not open when the child is in school hours. Likewise the use of touch screen Android phones by children, but it is part of the development of technology that can not be canceled, but the integration of the use of mobile phones for children must still be monitored and controlled by all parties, requires parents and teachers.


Keywords: playing a device; motivation; learning achievement   


Abstrak


Tidak sedikit anak zaman sekarang, yang menyebut dirinya sebagai generasi millennial, ketika ditanya apa cita-citamu, nak? Mereka menjawab bukan lagi ingin jadi dokter, insinyur atau lainnya. Tetapi lebih kepada ingin menjadi seorang youtuber atau gamer. Hasil Penelitian ini menunjukkan adanya keterkaitan antara kecenderungan anak bermain Gawai dengan menurunnya motivasi dan prestasi belajar mereka, maka keberadaan bentuk-bentuk tempat penyewaan  permainan game seperti Gawai, Gagget, Handphone Android Touch Screen, nitendo, sega dan lain-lain perlu mendapat masukan agar setidaknya tidak buka pada waktu anak sedang dalam jam pelajaran sekolah . Demikian juga penggunaan HP Android touch sreen oleh anak, meski sudah merupakan bagian dari perkembangan teknologi yang tak bisa dihindari, namun intensitas pemakaian handphone bagi anak tetap harus terus dipantau dan dikontrol oleh semua pihak, terutama orang tua dan gurunya. 


Kata Kunci: bermain gawai; motivasi;prestasi belajar


 


      

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bettelheim. (1972). Play and Educatan, School Riview, New York : Knopf,
Brooks, JB. dan.Elliot (1971). DM Prediction of Phsycological Adjusment at Age Thirty For Leisure Time Activities And Satisfaction in Childhood, Human Development.
Shinta Rahmawati (ed.) (2002). Sekolah Alternatif Untuk Anak, Kumpulan Artikel Kompas, Jakarta : Penerbit Kompas.
Elizabeth B. Hulock (1978). Perkembangan anak, terj. Meitasari Tjandrasa dan Muslichah Zarkasih, Jakarta : Erlangga.
Ruedi Hofmann. (1999). Dasar-Dasar Apresiasi Program Televisi, Jakarta : Grasindo.
Sukarjaputra, Rakaryan. (2002). “Buku yang Baik Merangsang Anak Berimajinasi”
dalam ‘Sekolah’ Alternatif untuk Anak (Sinta Ratnawati ed.). Jakarta: Penerbit Buku Kompas
Ninuk Mardiana Pambudi. (2000). Perjalanan Panjang Batik”, dalam seribu tahun nusantars. Cetakan pertama.(Jakarta : Kompas)
Published
2021-09-15
How to Cite
HANAFI, Ahmad. Kecenderungan Anak Bermain Gawai Hubungannya Dengan Motivasi Dan Prestasi Belajar. EduBase : Journal of Basic Education, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 23-39, sep. 2021. ISSN 2722-1520. Available at: <http://journal.bungabangsacirebon.ac.id/index.php/edubase/article/view/42>. Date accessed: 24 sep. 2021. doi: https://doi.org/10.47453/edubase.v1i1.42.